Jak wyznaczać prawidłowo cele?

Jak wyznaczać prawidłowo cele?

Z artykuły dowiesz się:

  • Dlaczego warto wyznaczać cele
  • Jaki cel nas motywuje
  • Jakich celów unikać
  • W jaki sposób wyznaczyć cele za pomocą metody SMARTER + E
  • W jaki sposób wyznaczyć kroki w dążeniu do celu

Zapraszam

Na początku swojej drogi związanej z rozwojem swojej świadomości nie miałem pojęcia jak zaplanować swoje przyszłe działania. Przez lata ucząc się różnych sposobów wyznaczania celów i planowania swoich kroków stosowałem metodę prób i błędów. Co się z tego urodziło? Kilka wniosków i analiz, które przedstawiam poniżej.

Co jest nie tak z tymi celami?

  • wyznaczasz cel, a potem chcesz go zrealizować, jednak nie dochodzi do jego finalizacji
  • wyznaczasz cel, lecz w połowie coś Cię rozprasza lub całkowicie o nim zapominasz
  • masz cele w swojej w głowie, ale nie posuwasz się wystarczająco szybko ku jego realizacji
  • dlaczego mając swoje cele w ogóle ich nie realizujesz? 

Czytaj dalej, a wszystkiego się dowiesz. 

Nasze cele to powszechna uznana metoda skutecznego motywowania się do realizowania ważnych dla nas planów i zamierzeń. Nie wystarczy marzyć czy chcieć, bez planu i celu po prostu ciężko tam dojść. 

Ciekawostka

Edwin Locke amerykański psycholog i pionier teorii wyznaczania celów dowiódł m.in. że dobrze skonstruowany mechanizm stawiania celów może motywować do realizacji naszych zamierzeń.

Program budowania bazy

Wyznaczone cele nas motywują dzięki:

  • skoncentrowaniu uwagi na działaniach, które są z nim bezpośrednio związane – tym samym odciągają uwagę od działań, które nie są z nim powiązane. 
  • są środkiem pobudzającym – wiesz, że im ambitniejszy jest cel, to jest większa szansa, że większy wysiłek będziesz chciał włożyć w całe przedsięwzięcie 
  • wpływa pozytywnie na nasze zaangażowanie 
  • poprawia zdolności poznawcze, które pomagają nam w sytuacjach, w których się znaleźliśmy.

Charakterystyka motywującego celu 

  • Transparenty – czyli konkretny, mierzalny, osiągalny itp. 
  • Jest wyzwaniem  – wyznaczony cel powinien stanowić wyzwanie ale osiągalne. Nawiązując do piramidy Abrahama Maslowa – potrzeba samorealizacji jest wielkim czynnikiem motywującym nas do działania. 
  • Złożoność zadania  – cel powinien być pokaźny, lecz nie za mocno złożony. Jeżeli uznamy go za niemożliwy, nie będziemy zmotywowani, by go osiągnąć. 
  • Feedback – dobrze jest otrzymać informację zwrotną, że to, co robimy działa lub można w tym coś poprawić. 

Zapisując się do newslettera, otrzymasz w pierwszej kolejności merytoryczne wiadomości!

Jakich celów unikać?

Czasami wyznaczymy cele, z którymi nie powinniśmy mieć do czynienia, a wiesz dlaczego? Bo nie są nasze. Już tłumaczę, na czym to polega. Niestety nie pisze się o tym już tak często. 

Chęć zaimponowania innym 

Może się tak zdarzyć, że w swoim otoczeniu będziesz miał osoby, którym będziesz chciał zaimponować swoimi osiągnięciami. Może to być status finansowy, unikalne kompetencje w pracy czy też znakomita sylwetka itp.

Jednak co się wydarzy, jeżeli nagle te osoby, stracą Tobą zainteresowanie lub co gorsze, nawet po osiągnięciu celu nie będą na Ciebie zwracać uwagi? Co się wydarzy, jeżeli Twój szef w oczekiwanym przez Ciebie momencie nie doceni Twoich starań? Zostawiam Cię z tym pytaniem 😉

Zadowolenie swojego otoczenia 

Środowisko, w którym przebywasz może być, albo wspierające, albo destruktywne. Wbrew pozorom to środowisko, które wymaga od Ciebie znaczących osiągnięć (które nie są zgodne z Tobą) nie jest takie dobre.

Wpływa otoczenia może Cię wyniszczać od środka, ciągła presja może spowodować brak poczucia zadowolenia z siebie, przez co Twoje szczęście będzie na niskim poziomie, a chyba nie o to chodzi, prawda? 

Zauroczenie daną dziedziną 

Ten temat jest mi niezwykle bliski, ponieważ kilka lat temu potrafiłem się zauroczyć kilkoma różnymi dziedzinami życia w parę tygodni. Można powiedzieć, że miałam słomiany zapał? Raczej nie  – bo nigdy mnie te tematy nie interesowały – wyglądały atrakcyjnie, inne było moje wyobrażenie itd. Dlatego wybieraj tematy, które są zgodę z Tobą.

Cele SMART czy SMARTER + E?  

Tę metodę każdy zna, więc dodam tylko pokrótce o co chodzi ze SMART. Kwestię ER + E wytłumaczę dokładnie, byś zobaczył całość. 


S – Konkretny Cel jasny i zwięzły. 

Chce schudnąć – źle. 

Schudnę 5 kg w ciągu kolejnych 60 dni – dobrze. 


M – mierzalny – byś wiedział, kiedy zbliżasz się do celu i kiedy go osiągasz. 

Chcę zarabiać więcej  – źle.

Zarobię do 2021 roku 3 000 zł – dobrze. 


A – osiągalny –  Wspominałem o tym, że cel musi być dla Ciebie realny.

Przygotuj się do ultramaratonu w miesiąc – źle. 

Przebiegnę półmaraton w maju 2021 – dobrze. 


R – istotny  –  Cel powinien stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował.

Muszę iść na szkolenie bo mnie zwolnią – źle.  

Pójdę na szkolenie, dzięki czemu podnosić swoje kompetencje – dobrze. 


Teraz czeka nas wisienka na torcie. 

E – ekscytujący – cel powinien być ekscytujący, bo taki cel nas motywuje do jego osiągnięcia. Korzyści i wpływ muszą być odbierane jako wartościowe i warte naszej pracy.

Zaplanuję wakację, bo mi żona kazała – żle.

Zaplanuj wymarzone wakacje – wyjazd do Hiszpanii wraz z rodziną w sierpniu 2021 – dobrze. 


R – zapisany – zapisany cel to cel, który można w prosty sposób zweryfikować lub poprawić, jeżeli wymagają tego okoliczności. 

Mam wszystko zaplanowane w głowie – nie potrzebuje niczego zapisywać – źle. 

Mam notes, do którego zaglądam codziennie i pracuje z nim nad realizacją celu – dobrze. 


T – czas – cel powinien być określony w czasie.

Chce zarobić 6000 zł – źle.

Do 31 marca 2021 zarobię 6000 zł – dobrze.


Dodatkowe – „E” – emocje.

E- emocje – oprócz ekscytacji i ważności, cel budzi w nas inne emocje. Pierwszym krokiem jest uświadomienie ich sobie. Warto zadać pytania pomocnicze: 

  • Czy faktycznie jest to sama ekscytacja, (czy na pewno tylko na niej przetrwamy realizację celu?). 
  • Co jest w nim takiego ważnego, że chcemy go zrealizować?
  • Jaką osobą się stanę  wtedy? 
  • Jaką wartość ma to dla mnie długoterminową? 
  • Czy jest zgodne z moją misją życia?

Jest fajnie, jest ekscytacji, wszystko jest takie pozytywne, na pewno dam radę – dobrze ale można lepiej. 

Cel to cel osiągnę go, jest to dla mnie ważne i istotne, bo poprawie swoje kompetencje, ale tak naprawdę mnie to nie rusza – niby ok, lecz jeśli nie ma potrzeby wewnętrznej motywacja spada.  

To jaki się stanę po osiągnięciu celu, jest tym, co zawsze chciałem odczuwać. Droga, którą będę podążał, jest tym doświadczeniem, którego chce poznać, chociaż wiem, że nie będzie łatwo i czuję lekkie obawy. Na samą myśl, czuję zniecierpliwienie, motywację – niepokój, w sumie to bardziej adrenalinę. Odczuwam wewnętrzną chęć podążania w tym kierunku – dobrze. 


Według mnie po wyznaczeniu SMARTER warto dodać do niego jeszcze Emocje(E). Możesz mieć cel: konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny, terminowy i zapisany, lecz jeśli głęboko na nim nie będzie nam zależało (wewnętrzne odczucie), to w pewnym sensie będziemy zawsze się sabotować. 

Przestrzenne planowanie działania 

Gdy masz już wytyczone cele, dobrze jest je zrealizować, oczywiście samo się nie zrobi. 

Kolejną sprawą oprócz jasnego celu są jasne kroki wykonane w celu realizacji pomysłu. Można przy tym skorzystać z przestrzennego planowania działania. 

Jak to działa?

  • Zanotuj, jak wygląda Twoja obecna sytuacja i gdzie jest Twój cel. 
  • Zapisz pośrednie kroki, jakie wykonasz by osiągnąć 30% celu. 
  • Zastanów się, co zrobisz, by dojść do 50% celu. 
  • Podsumuj co i jak już zrobiłeś do tej pory – jakie wnioski. 
  • Zapisz pośrednie kroki, jakie wykonasz, by osiągnąć 70/80%  celu. 
  • Zapisz co zrobić, by w pełni zrealizować cel. 

Rozpisanie w ten sposób celu może mieć nawet przebieg długoterminowy, a jego realizacja może trwać miesiące a nawet lata, lecz tak szczegółowo rozpisany cel, pozwala na osiągnięcie nawet najambitniejszych celów. 

Pamiętaj, że bez wdrożenia nie ma rezultatów. Daj znać jaki Ci poszło 🙂



Black week - up to 40% discount [PL]

Autor
Adrian Lonogsz

Moją misją jest pobudzanie do działania i zdobywania swoich celów, dzięki którym można poprawić jakość swojego życia.


Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej. Więcej informacji

Ustawienia plików cookie w tej witrynie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij