Jak unikać rozproszenia się w pracy

Jak unikać rozpraszania się w pracy przy komputerze – poznaj 6 wskazówek

Jak unikać rozpraszania się w pracy przy komputerze? Jest to trudne pytanie, którego raczej sobie nie zadajemy często, bardziej interesuje nas to, w jaki sposób skupić się na danym zadaniu. Jest to zrozumiałe, jednak, aby zacząć pracować w skupieniu, warto dowiedzieć się w pierwszej kolejności, co należy zrobić, aby uniknąć rozpraszania się w pracy. Szczególnie mam na myśli pracę przy komputerze, w której mamy wiele rozpraszaczy, począwszy od komunikatorów po „interesujące” strony internetowe.

Nauczenie się tego, „jak unikać rozpraszania się w pracy” jest ciekawym i ambitnym celem. Przez większość dni siedzisz przy biurku, gotowy do wykonania jakiejś pracy. Mówisz sobie „Dobra, zróbmy to”. Wracasz do Worda lub Asany, aby ogarnąć zadanie/ otwierasz nowy dokument. Wiesz, co chcesz zrobić, ale co dzieje się dalej?

Zapisujesz kilka słów, w chodzisz w projekt, ale po prostu nie możesz się skupić. Następnie mówisz: „Może powinienem się w jakiś sposób rozruszać”. Wchodzisz na Facebooka, włączasz „przydatny artykuł” lub idziesz do kolegi z zespołu na małe pogaduchy, nagle minęło 20 minut.

Jeśli to brzmi znajomo, wiedz, że nie musi tak być. Wszystko, co możesz zrobić, to przeczytać ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak się nie rozpraszać – a potem tylko to wdrożyć. Przepraszam, ale samo czytanie nie pomoże.

Uporządkowane miejsce pracy.

1. Zorganizuj swoją bazę roboczą

Brzmi jak dobra zabawa z dzieciństwa? To dobrze, bo to działa w bardzo podobny sposób, bo baza ma być dopasowana do naszych potrzeb.

Na nasz mózg mają bezpośredni wpływ rzeczy, które znajdują się przed nami lub bezpośrednio obok nas. Jeśli Twoja „baza robocza” wygląda tak, jakby właśnie uderzył w nią piorun i wszystko się popsuło, to zgadnij, dlaczego się rozpraszasz? Twoje biurko ma spory wpływ na Twoje samopoczucie, czyli w tym przypadku – potęguje rozproszenie i zagubienie.

Mówi się, że nasze biurko jest odzwierciedleniem naszych przyzwyczajeń i osobowości. Jeśli jest zapełnione różnymi rzeczami, możesz go trochę uporządkować. Utrzymanie porządku i czystości w miejscu pracy zajmuje niewiele czasu, ale może mieć ogromny wpływ na utrzymanie koncentracji w nienaruszonym stanie i podniesienie produktywności.

P.S Nawet nie o to chodzi, że to, co masz na biurku, odzwierciedla to kim jesteś. Wybacz, ale „burdel” na biurku Ci po prostu nie sprzyja. Zrób sobie przysługę i ogarnij to!

2. Wyznaczaj granice przeszkadzającym współpracownikom

Ta wskazówka przyda się przede wszystkim osobą pracującym w biurze, lub tym którzy pracują zespołowo online. Jeśli pracujesz z kimś, kto ma skłonność do rozpraszania się, spróbuj ustalić pewne granice, aby te osoby wiedziały, kiedy musisz się skoncentrować na zadaniu. Możesz uprzejmie powiedzieć komuś, że musisz popracować nad określonym zadaniem, nie raniąc jego uczuć. Poinformuj współpracowników, że będziesz z nimi za kilka minut, aby odpowiedzieć na ich pytanie lub ustal, czas na luźne pogaduchy.

Znam to z autopsji, kiedyś byłem bardzo głośny i dużo mówiłem, teraz wolę skupić się na pracy.

Wystarczyła prosta informacja zwrotna, abym się ogarnął no i odrobina pracy nad sobą. Dodam tylko, że uwielbiam gadać, a jednak można to pokonać.

3. Blokuj czynniki rozpraszające – online

Jeśli trudno ci uniknąć mediów społecznościowych lub ulubionego bloga, rozważ „zainwestowanie” w jedną z dostępnych wtyczek i aplikacji, które nie rozpraszają uwagi, na przykład wtyczka do Chrome: gofuckingwork, która blokuje dane strony. Możesz też wykorzystać Kill News Feed, aby zablokować tablicę na FB. To tylko lekkie podpowiedzi!

Co do telefonu…

Twój telefon może być Twoim największym wrogiem podczas pracy. Ciągłe sygnały dźwiękowe, wiadomości Whatsapp, powiadomienia z Facebooka mogą Cię rozpraszać i powodować marnowanie cennego czasu. Przyznajmy, że ilekroć widzimy nasz telefon na stole, istnieje potrzeba, aby go podnieść i sprawdzić, kto zaktualizował dane na swoich kontach w sieciach społecznościowych lub czy klient nie wysłał nam SMS z informacją, że coś się wysypało.

Według badań przeciętny pracownik biurowy spędza dziennie 56 minut, korzystając ze smartfonów w celach niezwiązanych z pracą1. Nie będzie błędem stwierdzenie, że smartfony pochłaniają sporo Twojej energii i zabijają Twoją produktywność.

Jest to zrozumiałe, jeśli używamy od czasu do czasu telefonów w godzinach pracy, ale jeśli tego nadużywamy, może to spowodować duże rozproszenie. Dlatego jeśli masz taką możliwość, schowaj telefon do biurka, zasłoń go kartką – szczególnie na czas skupienia. Na pracy zdalnej to pomaga, polecam!

4. Znajdź czas na przerwy

Sugerowanie regularnych przerw może wydawać się sprzeczne z intuicją, ale są one ważne, aby dać naszej głowie odpocząć. Warto też uwzględnić czas na spotkania towarzyskie w ciągu dnia, by odzyskać energię i zmotywować się do następnego zadania z listy.

Mózg działa jak mięsień

Co oznacza, że ​​podobnie jak bicepsy, może się wyczerpać i zmęczyć, jeśli używasz go zbyt dużo i potrzebuje odpoczynku, aby się zregenerować. W rzeczywistości przestój jest niezbędny do zwiększania motywacji, wyciągania wniosków z przeszłości, planowania przyszłości, przetwarzania nowych informacji, rozwiązywania problemów, utrzymania zdolności koncentracji, a nawet utrzymania osobistego kodeksu etycznego. Więc jeśli chcesz unikać rozpraszania się w pracy szczególnie przy komputerze, to znajdź czas na odpoczynek i stwórz dobry system pracy.

Kompleksowa platforma do lead generation

5. Jak unikać rozpraszania się w pracy? Monitoruj wędrówkę umysłu

Według jednego z badań przeprowadzonych na Harvardzie spędzamy prawie 50 procent naszego czasu na jawie, myśląc o czymś innym niż to, co powinniśmy robić2. Jesteśmy na autopilocie, a nasz umysł błądzi, po części po to, by uniknąć wysiłku skupienia się na czymś. Kluczem do zwiększonej produktywności jest zauważenie, kiedy umysł jest rozproszony i zwrócenie uwagi z powrotem na zadanie.

Oznacza to zwracanie uwagi na swoje myśli i rozpoznawanie, kiedy umysł zaczyna dryfować. Pozwala to zarządzać tym, na czym się skupiasz, i przekierowywać myśli, gdy się potykasz3. Zamiast pozwalać sobie na ciągłe kręcenie się w mediach społecznościowych, aby sprawdzić swój kanał informacyjny, aktywnie hamujesz to rozproszenie.

Zwróć uwagę na to, jakie rozproszenia są szczególnie trudne do uniknięcia. Kiedy czujesz chęć poddania się rozproszeniu, weź oddech i wróć do zadania. Bo wiedz, że gdy już się poddasz i pozwolisz sobie na skupienie się na czymś innym (rozproszeniu), na przykład na czytaniu e-maili, trudniej jest się przegrupować i ponownie skupić na wykonywanym zadaniu.

Krótko mówiąc, uważaj na swoje myśli, zamiast pozwalać sobie na przeskakiwanie między zadaniem a rozproszeniem, pozostań wierny temu co istotne. Tutaj może pomóc Ci uważność.

Ogarnij swoją skrzynkę

6.  Uporządkuj swoją skrzynkę pocztową

Poczta elektroniczna to taki twór, który potrafi nas stresować, dlatego, aby uniknąć rozproszenia się w pracy, po prostu ją uporządkuj. Każdego dnia otrzymujesz wiele e-maili – zarówno zawodowych, jak i osobistych. Co ciekawe, e-maile otrzymujesz, gdy pracujesz nad najważniejszym zadaniem dnia. Pewnie nie raz zdarzy Ci się wysłać blisko 20/40 maili w 1 dzień – to zajmuje trochę czasu, prawda?

Możesz uniknąć tego chaosu, mając osobny adres e-mail do celów służbowych i osobistych – raczej to logiczne. Ustaw filtry zgodnie ze swoimi preferencjami i wyznacz konkretny czas na sprawdzenie wiadomości e-mail i zaadresowanie ich. Ograniczenie czasu korzystania z poczty, umożliwia spędzanie czasu na zadaniach, które są naprawdę ważne. Mam taki przywilej i zaglądam na skrzynkę 4 razy dziennie.

Zatem jak uniknąć rozpraszania się w pracy szczególnie przy komputerze?

  • Zadbaj o swoje miejsce pracy
  • Jasno wyznacz granice, kiedy można Ci przeskzadzać
  • Zadbaj o blokowanie rozpraszaczy online
  • Nie jesteś robotem – zrób sobie przerwę
  • Bądź świadomy i uważny
  • Uporządkuj swoją skrzynkę

Zazwyczaj w pierwszej kolejności szukamy sposobów na to, aby skupić się na zadaniach w pracy i to jest jak najbardziej słuszne podejście. Jednak „co mi po skupieniu”, jeśli ktoś lub coś zaraz mnie z tej koncentracji wytrąci? Dlatego w pierwszej kolejności zastanów się nad tym, jak uniknąć rozpraszania się w pracy, tak aby móc spokojnie wykonać swoje obowiązki.

Autor
Adrian Lonogsz
Coaching | Konsultacje | E-mail marketing

Rozwój to nie tylko praca, ale styl życia, który towarzyszy mi od 10 lat

Moją misją jest pobudzanie do działania i zdobywania swoich celów, dzięki którym można poprawić jakość swojego życia.


Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. dowiedz się więcej. Więcej informacji

Ustawienia plików cookie w tej witrynie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli nadal korzystasz z tej witryny bez zmiany ustawień plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij